Poskytovatelé finanční podpory VaVaI (Akademie věd ČR, Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR, většina ministerstev, agentury výzkumu) a její příjemci (výzkumné organizace jako jsou např. vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, státní příspěvkové organizace a další) zpracovávají a následně implementují institucionální politiku/y otevřené vědy. Dosud nejrozšířenější jsou politiky otevřeného přístupu k recenzovaným vědeckým publikacím (Open Access) a výzkumným datům (Open Data). Instituce své politiky tvoří v souladu se svými potřebami a možnostmi a stanovují cílená opatření. Velkou zainteresovanou stranou jsou vědecká vydavatelství a časopisy a jejich příslušné politiky.
Odpovědní tvůrci institucionálních politik otevřené vědy postupují se znalostí stávající platné politiky a jiných strategických materiálů své instituce, aby se předešlo případným překryvům a rozporům, a zároveň s vědomím, jaký mají dopad na danou instituci. V souladu s tím:
- definují účel politiky otevřené vědy
- stanovují její cíle
- určují klíčové měřitelné ukazatele výkonnosti, zda politika dosáhla svých cílů
- politiku přezkoumávají a aktualizují, pokud se cílů nedaří dosáhnout, anebo je nutné vyhovět novým potřebám
Výzkumní pracovníci, kteří chtějí ve své praxi nebo ve svém okolí prosazovat více otevřené vědy, mohou čerpat z těchto institucionálních politik, kde naleznou návod nebo argumentační podporu a informaci k tomu, v čem spočívají aktuální priority. Podle zásady „co nejotevřenější, uzavřené podle potřeby“ může otevřená věda dosáhnout legitimních hranic otevřenosti. Výzkumní pracovníci by v politikách otevřené vědy měli najít i informaci o tom, kdy a jak je možný „opt-out“, tj. výjimka ze stanovených zásad otevřené vědy.
Institucionální politiky otevřené vědy je třeba definovat v souladu s evropskou a národní legislativou a příslušnými strategickými dokumenty a doporučeními mezinárodních organizací. Jedná se zejména o:
- Doporučení UNESCO k otevřené vědě (Recommendation on Open Science,Usnesení 41. Generální konference Organizace spojených národů pro vzdělání, vědu a kulturu, 2021)
- Doporučení Evropské komise 2018/790 ze dne 25. dubna 2018 o přístupu k vědeckým informacím a jejich uchovávání
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru
- Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/138 ze dne 21. prosince 2022, kterým se stanoví seznam konkrétních datových souborů s vysokou hodnotou a opatření pro jejich zveřejnění a opakované použití
- Strategie otevřené vědy 2025 Evropské asociace univerzit (The EUA Open Science Agenda 2025)
- Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+
- Národní strategie otevřeného přístupu ČR k vědeckým informacím na léta 2017–2020
- Koncepce Informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací na období let 2021–2025
- Strategický záměr MŠMT pro oblast vysokých škol na období od roku 2021
Bližší informace k jednotlivým dokumentům.
Průběžně aktualizovaný přehled institucionálních politik otevřené vědy v ČR, popř. dalších strategických dokumentů a materiálů k otevřené vědě.
Jako politiky otevřené vědy jsou zde označovány všechny dokumenty obsahující regulační prvky k otevřené vědě. Může se tedy jednat jak o samostatné a konkrétní dokumenty, tak i o další koncepční a strategické dokumenty s dopadem na řízení vědy a výzkumu, které obsahují stanoviska k otevřené vědě.