Institucionální politiky otevřené vědy v ČR

Poskytovatelé finanční podpory VaVaI (Akademie věd ČR, Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR, většina ministerstev, agentury výzkumu) a její příjemci (výzkumné organizace jako jsou např. vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, státní příspěvkové organizace a další) zpracovávají a následně implementují institucionální politiku/y otevřené vědy. Dosud nejrozšířenější jsou politiky otevřeného přístupu k recenzovaným vědeckým publikacím (Open Access) a výzkumným datům (Open Data). Instituce své politiky tvoří v souladu se svými potřebami a možnostmi a stanovují cílená opatření. Velkou zainteresovanou stranou jsou vědecká vydavatelství a časopisy a jejich příslušné politiky.

Odpovědní tvůrci institucionálních politik otevřené vědy postupují se znalostí stávající platné politiky a jiných strategických materiálů své instituce, aby se předešlo případným překryvům a rozporům, a zároveň s vědomím, jaký mají dopad na danou instituci. V souladu s tím:

  • definují účel politiky otevřené vědy
  • stanovují její cíle
  • určují klíčové měřitelné ukazatele výkonnosti, zda politika dosáhla svých cílů
  • politiku přezkoumávají a aktualizují, pokud se cílů nedaří dosáhnout, anebo je nutné vyhovět novým potřebám

Výzkumní pracovníci, kteří chtějí ve své praxi nebo ve svém okolí prosazovat více otevřené vědy, mohou čerpat z těchto institucionálních politik, kde naleznou návod nebo argumentační podporu a informaci k tomu, v čem spočívají aktuální priority. Podle zásady „co nejotevřenější, uzavřené podle potřeby“ může otevřená věda dosáhnout legitimních hranic otevřenosti. Výzkumní pracovníci by v politikách otevřené vědy měli najít i informaci o tom, kdy a jak je možný „opt-out“, tj. výjimka ze stanovených zásad otevřené vědy.

Institucionální politiky otevřené vědy je třeba definovat v souladu s evropskou a národní legislativou a příslušnými strategickými dokumenty a doporučeními mezinárodních organizací. Jedná se zejména o:

Bližší informace k jednotlivým dokumentům.

Průběžně aktualizovaný přehled institucionálních politik otevřené vědy v ČR, popř. dalších strategických dokumentů a materiálů k otevřené vědě.

Politiky otevřené vědy v ČR a další strategický a metodický materiál
Organizace / PůvodceNázev dokumentu
ČRZákon č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků
RVVI, MŠMTNárodní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+
Poskytovatel finanční podpory VaVaI
AV ČRPolitika otevřeného přístupu v AV ČR, 2024
GA ČROtevřená věda na GA ČR (Open Access a Data Management plan), 2024
TA ČRStanovisko TA ČR k Otevřené vědě a inovacím, 2023
TA ČROtevřená věda a inovace, 2023
TA ČRResearch data and open access to outputs/results, 2023
TA ČRPlán správy dat
MŠMTPříručka postupů otevřené vědy, verze 1.1, 2023
Ústav AV ČR
AV ČR, Knihovna AV ČR, v. v. i.Politika Open Science v Knihovně AV ČR, v. v. i., 2023
AV ČR, Knihovna Fyzikálního ústavu AV ČR, v. v. i.Metodická příručka pro publikování a zpřístupňování vědeckých výsledků v režimu Open Access 
AV ČR, Orientální ústav AV ČR, v. v. i.Open Science: General Policy for the Oriental Institute, Czech Academy of Sciences
AV ČR, Orientální ústav AV ČR, v. v. i.Research Data Management Policy For the Oriental Institute, Czech Academy of Sciences 
Vysoká škola
Česká zemědělská univerzita v PrazeEndorsement of Open Science Principles at CZU, 2022
Masaryková univerzitaStrategie Open Science MU 2022–2028, 2022
Masaryková univerzitaAkční plán Strategie Open Science MU na roky 2022–2024, 2022
Masaryková univerzitaNakládání s výzkumnými daty na Masarykové univerzitě, 4. vydání
Mendelova univerzita v BrněStrategie Open Access a Open Science (2023–2030), 2022
Mendelova univerzita v BrněMetodický pokyn k Open Science pro žadatele projektů, 2024
Technická univerzita v LiberciOtevřená věda, Směrnice rektora č. 2/2023
Univerzita KarlovaSpolečná deklarace vedení Univerzity Karlovy a Akademického senátu Univerzity Karlovy k politice otevřeného přístupu (open access) na Univerzitě Karlově, 2017
Univerzita KarlovaDůvodová zpráva ke společné deklaraci vedení Univerzity Karlovy a Akademického senátu Univerzity Karlovy k politice otevřeného přístupu (open access) na Univerzitě Karlově, 2017
Univerzita Karlova, Nakladatelství KarolinumVydavatelská politika open access, 2018
Univerzita KarlovaKoncepce ediční politiky Univerzity Karlovy, 2013
Univerzita KarlovaStrategický záměr UK 2021–2025 (Klíčový okruh: II. Výzkum schopný konkurence na mezinárodní úrovni, bod č. 10)
Univerzita KarlovaPolitika správy výzkumných dat na UK, 2024
Univerzita KarlovaMetodika bezpečného nakládání s výzkumnými daty, 2023
Univerzita Palackého v OlomouciOtevřená věda na Univerzitě Palackého v Olomouci, 2022
Univerzita PardubiceStrategie a realizace 2023, 2022 (Priorita 2: Kvalitní a respektovaná vědecko-výzkumná a tvůrčí činnost, P2.9/A1)
Univerzita PardubiceSystém otevřené vědy na Univerzitě Pardubice
Univerzita Tomáše Bati ve ZlíněPolitika otevřeného přístupu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
Univerzita Tomáše Bati ve ZlíněDoporučení pro správu výzkumných dat v souladu s GDPR, 2022
Univerzita Tomáše Bati ve ZlíněBezpečná správa výzkumných dat na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, Směrnice rektora, SR/22/2022
Vysoká škola báňská – Technická univerzita OstravaStrategický záměr VŠB-TUO 2021–2027, 2021 (Operační cíl B 3.5:  Budování infrastruktury pro otevřenou vědu)
Vysoká škola báňská – Technická univerzita OstravaPolitika otevřeného přístupu k vědeckým informacím, 2015
Vysoké učení technické v BrněStrategie Otevřená věda na Vysokém učení technickém v Brně pro období 2022–2025, 2022
Vysoké učení technické v BrněInstitucionální politika otevřeného přístupu k vědeckým informacím, Směrnice č. 11/2018
Resortní výzkumná organizace
Národní technická knihovnaData Management Plan template (vzor), 2022
Národní technická knihovnaObecné doporučení pro metadatový popis výsledků výzkumu (zejména publikací a dat), verze 1.0 (19. 8. 2022)

Jako politiky otevřené vědy jsou zde označovány všechny dokumenty obsahující regulační prvky k otevřené vědě. Může se tedy jednat jak o samostatné a konkrétní dokumenty, tak i o další koncepční a strategické dokumenty s dopadem na řízení vědy a výzkumu, které obsahují stanoviska k otevřené vědě.